İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları Çağdaş Gösteri Sanatları Merkezi (ÇGSM) ve Theatreİst işbirliği ile Sloven tiyatro yönetmenleri Dragan Zivadinov ve Aljosa Zivadinov yürütücülüğünde, Teknoloji Reji Atölyesi düzenlendi.
Atölye, 14 ve 15 Mart 2024 tarihlerinde Harbiye Muhsin Ertuğrul Sahnesi’nde gerçekleştirildi.
NSK, Theater Sisters Scipion Nasice, Cosmistic Cabinet Noordung ve Zavod Delak’ın kurucularından olan tiyatro yönetmeni Dragan Živadinov’un çalışmaları üzerine, özellikle Dunja Zupančič ile birlikte ürettiği son stilistik oluşum olan yerçekimi sonrası sanata (Post-Gravity Art) odaklanan iki bölümlük bir atölye düzenlendi.
Atölyenin ilk bölümü, yerçekimi sonrası sanatı ve Živadinov’un tiyatrosunu besleyen tarihsel koşullara odaklandı. Meyerhold ve biyomekatroniğinden, uzayda insan yapımı bir istasyon için ilk taslağı çizen Slovenyalı Herman Potočnik Noordung’a (bu taslak Stanley Kubrick’in “2001: A Space Odyssey” filminde kullanılmıştır), yine bir Slovenyalı olan ve dünyadaki ilk soyut bilgisayar sanatı sanatçılarından biri olan Edvard Zajec’e kadar olan süreç işlendi.
Živadinov’un atölyesinin ikinci bölümü onun teatral ve sanatsal metodolojilerine odaklandı. Aynı zamanda ünlü bir koreograf olan Živadinov, bu bölümde dans ve tiyatronun sahne sanatlarında nasıl iç içe geçtiğini ve 21. yüzyılda bir bütün olarak tiyatroda “ritüelin” ve “kutsal” olanla sorularını irdeledi.
DRAGAN ŽİVADINOV
Dragan Živadinov, Ljubljana’daki AGRFT’de (Tiyatro, Radyo, Film ve Televizyon Akademisi) tiyatro yönetmenliği eğitimi aldı. 1983 yılında retro-garde Theater of the Scipion Nasice Sisters tiyatrosunu kurdu ve 1984 yılında Neue Slowenische Kunst sanat hareketinin kurucularından biri oldu. 1987 yılında Cozmokinetic Theater Red Pilot’ı kurdu. 1990’larda bunu Noordung Cosmokinetic Cabinet’e dönüştürdü. 1998’de postal cosmonaut adayı oldu ve 1999’da yerçekimi olmayan koşullarda ilk kapsamlı performans olan Biomechanics NOORDUNG’u gerçekleştirdi. 2005 ve 2015 yıllarında elli yıllık tiyatro projesi NOORDUNG::1995-2045’i iki defa yeniden sahneledi. 2019’da Syntapiens::IZ /Reka, Reka/ at the FSB, and Biokosmizem::Izreka oyunlarıyla sanatsal vizyon için özel jüri ödülü aldı ve Biokosmizem::Izreka, 2021’de Slovenya Tiyatro Eleştirmenleri ve Theatrologists of Slovenia tarafından 2019’un en iyi ödülüne layık görüldü. 2020 yılında Dunja Zupančič ile birlikte Župančič ödülünü aldı. 2021’deki Sturm und Drang Festivali’nde, yönetmenlik ve en iyi performans dalında Odilo.Zatemnitev.Oratorij ödülünü aldı. 2022’de EPK Novi Sad’ın açılışını sahneledi.
ALJOSA ŽİVADINOV
Aljoša Živadinov Zupančič, AGRFT’deki (Tiyatro, Radyo, Film ve Televizyon Akademisi) eğitimi sırasında yazdığı oyunlarla tanındı. Akademinin son yılında Rus yazarlar Strugacki kardeşlerin önerisiyle oluşturulan ilk bağımsız tiyatro oyunu “Tanrı Olmak Zor”u Slovenya Ulusal Drama Tiyatrosu’nda yönetme fırsatı buldu. Çalışmaları sırasında, Slovenya Tiyatrosu’nda da çalışan köklü uluslararası yönetmenlere yardımcılık yaptı. Yarattığı eserlerle ağırlıklı olarak Almanca konuşulan ülkelerde çalışan Polonya doğumlu yönetmen Janusz Kica ve yakın zamana kadar Hırvatistan Ulusal Tiyatrosu’nun direktörlüğünü yapan Hırvat yönetmen Ivica Buljan’ın projelerinde yer aldı. Ayrıca babası avangart yönetmen Dragan Živadinov ile de sık sık çeşitli işbirlikleri yapıyor. 2022/2023 sezonunda Aljoša Živadinov Zupančič, Center for Performing Arts Research ve The Logic of Post-Gravity Art’ın liderliğini üstlenirken, aynı zamanda Mini Theatre’da İsrailli yazar Maya Arad Yasur’un “Amsterdam” oyunu, Srečko’nun şiirine dayanan “Ruhun Tahliyesi” ve prömiyerini İstanbul’daki Mediations Festivali’nde yapan Edvard Zajac’ın eserine dayanan bir oyun olan “Kosovela ve Programmato” oyunları ile tiyatro yolculuğuna devam ediyor.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
Bağımsız, yeni nesil, tarafsız haber ve haberciliğin en üst noktasında yer alan habergezgini.com ile Türkiye’nin ve dünyanın gündemini takip edebilirsiniz.